dinsdag 24 mei 2011

Fieldtrip Maison van den Boer


Beschrijving:
De organisatie bestaat uit 2 delen, het PSV-stadion en Maison van den Boer. Het personeel dat daar rondloopt tijdens de wedstrijden en evenementen komt voornamelijk via Maison van den Boer. De organisatie moet het voor 40% van de wedstrijden hebben en voor 60% van andere evenementen, congressen, meetings en concerten.

De missie en de visie volgens Maison van den Boer is: Het is heerlijk om met relaties samen te genieten en je daarbij vrij te voelen. Wat zij dus proberen is de hoogste kwaliteit bieden in combinatie met gastvrijheid.

Maison van den Boer is onder andere gespecialiseerd in partyservice, exclusieve, catering, feesten, feestlocaties, banqueting, hospitality, culinair, VIP-catering, stadion catering e.d. Tijdens wedstrijden en concerten komt dan ook alles vanuit Maison de Boer, hierbij kan je denken aan glaswerk, producten, tafels, apparatuur etc.

Het personeel wordt via Maison van den Boer geregeld en de organisatie heeft ongeveer 600 medewerkers.Het stadion is ingedeeld in verschillende ruimtes die gebruikt kunnen worden voor verschillende doeleinden. Van de concurrentie heeft Maison van den Boer/PSV momenteel niet veel last van omdat zij midden in het centrum liggen en verschillende mogelijkheden bieden. Het stadion wordt gesponsord door Philips maar concurrent NEC Nijmegen heeft bijvoorbeeld voor 70% zijn winst uit het voetbal-gedeelte, terwijl PSV voor 60% afhankelijk is van zijn evenementen. Buiten dat om heeft het Philips-stadion andere effecten die de concurrentie niet heeft die vooral met duurzaamheid te maken hebben, zoals het gebruik van LED-lampjes. Hiernaast onderscheidt het stadion zichzelf met de vele horeca gelegenheden zoals het Avant-Garde restaurant, die een Michelin-ster heeft.

Ze onderscheiden zich in de marketing en van de concurrentie door vooral in te spelen op de beleving van de gasten en de kwaliteit van de service.

Wat valt je op aan de organisatie:
Dat het een zeer grote organisatie is, waar de organisatie en planning zeer strak is vanwege de vele dingen die ze doen. Uiteindelijk staan voetbal maar ook de beleving boven alles. Er is een zeer goede samenwerking tussen PSV en de organisatie van Maison de Boer die voor vele mogelijkheden zorgt.

Wat doet de organisatie goed:
Ik vind dat de organisatie goed samenwerkt. Het Philips-stadion en Maison van den Boer werken nauw samen en stellen de kwaliteit en beleving centraal. De organisaties maken goed gebruik van de diverse mogelijkheden die zij hebben met de locatie en schakelen vele concurrenten uit door vernieuwend en origineel te blijven. Zo hebben ze verschillende horeca-punten, letten ze erg op duurzaamheid en proberen ze met alles als eerste te zijn.

Wat zijn je belangrijkste leerpunten van de fieldtrip:

Ik heb gezien wat de taken van Marco Westdorp zijn, wat voornamelijk met de horeca te maken had. Er komt ontzettend veel kijken, nog meer dan ik me realiseerde. Ik heb geleerd dat er heel veel komt kijken bij het organiseren van activiteiten en bij het binnenhalen van eventuele klanten. Ik ben er ook achter gekomen dat sport goed te combineren is met andere activiteiten binnen het stadion.

Hoe heeft deze fieldtrip bijgedragen aan je werkveldoriëntatie:
Ik heb meer bijgeleerd op het gebied van zakelijke evenementen. Omdat Maison van den Boer ook veel met zakelijke evenementen doet konden ze me veel informatie geven over de samenwerking tussen PSV en andere bijvoorbeeld leveranciers. Het is de zakelijke markt in een ander jasje, wat het ook wel weer spannend maakt. Het was leuk en leerzaam om nog meer over zakelijke evenementen, met name het congreswezen te leren kennen op andere vlakken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Fieldtrips:

Fieldtrips:

Het Chassé Theater

FIELDTRIP CHASSÉ THEATER

Op 25 november 2009 ben ik naar het Chassé theater gegaan om een fieldtrip te volgen. Deze dag stond geheel in het teken van het Chassé theater, waar we eens een kijkje achter de schermen mochten kijken.

Die dag werden we om 15:00 verwacht in het theater. We werden netjes ontvangen en kregen thee of koffie aangeboden. Helaas had de fieldtrip al wat vertraging opgelopen waardoor we 45 min langer moesten wacht dan gepland was.
Toen eenmaal de voorbereidingen voor de fieldtrip klaar waren werden we begeleidt naar aparte ruimte waar een presentatie gegeven zou worden, wat ook niet helemaal vlekkeloos verliep.

De gastspreker vertelde vooral over haar vak binnen de organisatie: promotie.
Na de presentatie kregen we een rondleiding door het gehele theater. We konden achter de schermen kijken bij een lichtshow en werden ingelicht over alle ‘in and out’s’ van het theater.
Na de rondleiding kregen we nog een opdracht, waarna de fieldtrip werd afgesloten.


Hoe zit de organisatie in elkaar?
Het Chassé Theater is het meest experimentele theater in Nederland, haar missie is het dienen van kunst. Het theater onderscheidt zichzelf door naast haar 3 theaterzalen ook nog bioscoopzalen te hebben. Daarnaast bied het theater ook nog culinaire hoogstandjes aan in hun restaurant. Een hapje eten en een voorstelling is ook een vaak voorkomende combinatie.

Één van de manieren waarom het Chassé Theater zichzelf promoot is door het verzorgen van after-party’s, high-teas en premières. Er is ook een mogelijkheid om zalen te huren bij het Chassé Theater.

Het belangrijkste gedeelte van het Theater is de afdeling marketing. Het is natuurlijk ontzettend belangrijk dat een theater haar voorstellingen goed kan promoten en publiceert.
Dit doen ze door middel van een website, flyers, posters, direct-mail, partnership met boekenclubs en op allerlei uit-agenda’s te staan.

Het Chassé Theater heeft verschillende doelgroepen; kinderen, studenten en volwassenen. Ze willen zich vooral richten op kinderen. Dit komt omdat kinderen makkelijk te beïnvloeden zijn met leuke voorstellingen.

Verder biedt het Chassé Theater allerlei kortingen voor bepaalde doelgroepen. U kunt dan bijvoorbeeld denken aan 50% korting voor studenten, basisschool kinderen mogen gratis naar het theater wanneer ze een recensie schrijven en 65+ kortingen.

Het theater heeft weinig last van concurrentie. Tot nu toe hebben ze geen problemen ondervonden.

Wat valt me op aan de organisatie?
Hetgeen dat me het meeste opvalt aan de organisatie is dat ze zich het meeste richten op kinderen. Dit is natuurlijk een slimme zet omdat kinderen kunnen blijven steken bij een Theater.

Wat doet de organisatie goed?
Wat echt een pluspunt is van het Theater is dat het veel meer biedt dan alleen maar theater, maar ook wat erom heen ligt zoals; films, restaurant en de bar.

Wat doet de organisatie minder goed?
Ik vond dat de fieldtrip slecht georganiseerd was. Alles ronddom de presentatie had veel vertraging en zag er onprofessioneel uit. Ze hebben me niet overtuigd om enthousiast over hun organisatie te worden.

Wat ik verder wat minder vond is de soort films die gedraaid worden. De films die gedraaid worden zullen absoluut geen jongeren trekken, terwijl ze dan juist de concurrentiestrijd met MustSee kunnen aangaan.

Waar zie je verbeterpunten?
De fieldtrip moet in ieder geval goed georganiseerd worden, juist bij zo’n fieldtrip moet je professioneel overkomen.

Verder zou ik het slim vinden als ze zich wat meer op studenten zouden richten, je kan daarbij denken aan bepaalde combinaties tussen het restaurant en theater.

Wat zijn de belangrijkste leerpunten van de fieldtrip?
Het belangrijkste dat ik geleerd heb is het ontdekken hoe de marketing binnen zo’n organisatie werkt. Ik heb veel verschillende soorten manieren van marketing voorbij horen komen die ik in Blok B heb kunnen toepassen in mijn project zoals; direct-mail, bepaalde advertenties en hoe een website er uit moet zien.

Hoe heeft deze fieldtrip bijgedragen aan je werkveldoriëntatie?
Deze fieldtrip heeft er aan bijgedragen dat ik nu weet ik dat ik absoluut niet in een Theater wil werken. Ik vind het helemaal niks en spreekt me absoluut niet aan. Het marketing gedeelte van de fieldtrip vond ik wel interessant om daar me verder in te verdiepen.
Ik vond de fieldtrip niet motiverend om een goed beeld te schetsen van het Chassé Theater.


Holland Casino Breda

Holland Casino

FIELDTRIP HOLLAND CASINO

Op vrijdag 26 maart 2010 stond de fieldtrip van Holland Casino in de agenda. We werden hartelijk ontvangen met een kopje koffie of thee en gebak.
Als eerste stond een prestentatie op het programma over het Casino en wat het concept precies inhoudt. Deze werd gegeven door Jean-Paul Lesman. Hij kon op een goede manier de kracht en sfeer van Holland Casino overbrengen waardoor ik vind dat hij zijn publiek zeer goed wist te boeien.

Hierna hebben een rondleiding gehad door het Casino en zijn we door een tal van kamers en speciale plekken gekomen. Een aparte ervaring was het zien van de high limit area. In de kamer worden namelijk bets gemaakt van €100.000 zonder problemen. Erg leuk om te horen en vooral de manier hoe ze proberen hun gasten het naar de zin te maken. Dit doen ze door middel van gratis eten en drinken aan te bieden. Er zijn maar weinig mensen in die kamer geweest, waardoor het extra speciaal was. Hierna zijn we nog bij een kapel geweest waar een diversiteit van activiteiten ondernomen kunnen worden met betrekking tot de zakelijke markt.

Hierna kregen we even de tijd om ons te registreren bij het Holland Casino zodat we ook na 12.00 uur gewoon naar binnen konden lopen zodat we onze interactie opdracht konden voltooien.

De case die we opkregen was als volgt:
First Time Visitors zijn een uitdagende, maar lastige doelgroep voor het Holland Casino. Zij moeten nog bespeeld worden, want van deze bezoekers wil Holland Casino graag dat ze herhaalbezoeken brengen in de toekomst. Een eerste indruk is erg belangrijk voor de verdere beleving van Holland Casino en er moet optimaal gebruik van gemaakt worden.
Het was een uitdagende en leuke opdracht om te maken. We moest groepjes van 5 personen maken waar we mee moesten brainstormen en een concept moesten bedenken met een oneliner.

De oneliner: Play Together, Play Safe.
Kennis laten maken met spellen door middel van een 4 daags arrangement van een aantal uren per dag. Een korte voorlichting over verslaving, als mensen hiervan afweten dan kunnen ze de kenmerken snel opmerken en op tijd voorkomen dat ze een verslaving kweken. Hierdoor spelen ze safe. We hebben hierbij ook gedacht aan alle waarden van het casino en deze terug te laten komen in het concept. Zo hadden we het idee de spel uitleg kamer te veranderen in een belevingswereld en niet alleen maar de goktafels en een saaie muur. Laat mensen zien dat ze er zijn en dat ze welkom zijn.
Helaas een 2de plaats, het concept was te duur en daarom niet realiseerbaar.


Hoe zit de organisatie in elkaar?

Holland Casino is door de Nederlandse overheid aangewezen als enige vergunninghouder voor het aanbieden van casinospelen in Nederland. De raad van commissarissen (rvc) voor Holland Casino wordt benoemd door de minister van Financiën. De raad van commissarissen wordt ondersteund door de audit commissie. Deze commissie heeft tot taak het uitvoeren van toezicht op de interne beheersing, financiële verslaglegging en naleving van regelgeving binnen Holland Casino.
Holland Casino heeft ambitie. De ambitie om een toonaangevend casinobedrijf in Europese context te worden.

Wat valt je op aan de organisatie?
Het beleid wat ze in al die jaren hebben opgebouwd, hier gelden gewoon echt super goede en superstrakke regels wat ik wel kan waarderen. Toen er werd verteld over de training die mee werd gegeven op het moment je bent aangenomen was ook een punt wat me goed opviel. Ze willen het personeel daadwerkelijk de visie en de waarden meegeven van het casino en de overheid. Deze kunnen dan weer vertaald worden naar de gasten.

Wat doet de organisatie goed volgens jou?
Ik vind het erg mooi om te zien hoe ze hun gasten kennen. Dit natuurlijk door de registratie aan het begin, maar ook als de persoon in kwestie vaker komt. Holland Casino vind het ook belangrijk om hun gasten te kennen. De gasten geven indirect ook aan dat ze het fijn vind dat er op hun gelet wordt.Erg leuk om te zien hoe ze hospitality toepassen.

Wat doet de organisatie minder goed volgens jou?
Ik vind persoonlijk dat het Holland Casino beter kan inspelen op de behoefte van “jonge gokker”. Hier zijn ze al mee bezig en het kan beter. Het is minder omdat hier toch al veel geld gemoeid mee gaat en als je deze kosten kunt drukken door middel van een omzetstijging dan is dat een goede ontwikkeling.

Waar zie je verbeterpunten?
Holland Casino heeft weinig verbeterpunten. Het is een bedrijf dat al jaren een begrip is. Er worden briljante concepten ontwikkelend waardoor iedereen zich kan vermaken bij Holland Casino. Het enige wat ik kan bedenken is het meer betrekken van studenten. Er zijn ontzettend veel acties bedacht die studenten niet trekken. Ik denk dat studenten een mooie doelgroep kan zijn voor Holland Casino.

Wat spreekt je aan en wat spreekt je minder aan de organisatie aan?
Hetgeen wat me aanspreekt binnen de organisatie is dat ze hun personeel strak en zeer netjes bijhouden. Een belangrijk punt om de behoefte van de consument extra te bestempelen. Hetgeen wat me minder aanspreekt is de verslaving van sommige gasten. Hier krijg je zeker mee te maken en dit moet je op een goede manier afhandelen wat nogal eens lastig kan zijn in mijn ogen. Een minder aspect van het werk, maar wel een zeer leerzaam aspect op psychologisch gebied. Verder vind ik het erg interessant hoe ze de kwaliteit waarborgen. Holland Casino spraalt pure professionaliteit uit.

Zie jij jezelf bij de organisatie werken? Zo ja, in welke positie? Zo nee, waarom niet?
Ik zou mezelf wel in zo'n organisatie kunnen zien werken. Zeker in het marketinggedeelte denk ik dat mijn sterke punten binnen een organisatie zoals Holland Casion goed naar boven kunnen komen.

Wat zijn je belangrijkste leerpunten van de fieldtrip?
Je hebt de unieke kans gehad om eens achter de schermen kunnen kijken van Holland Casino. Er gaat zo veel meer om in Holland Casino dan ik van te voren dacht. Ik was echt positief verrast!
- Inspelen op de gasten.
- Beweegredenen van het Holland Casino.
- De regels omtreft het opstarten van een Casino.

Hoe heeft deze fieldtrip bijgedragen aan je werkveldoriëntatie?
Op een zeer positieve manier. Mijn eerste Fieldtrip was heel terugleurstellend. Ik heb heel veel kunnen bijleren door deze Fieldtrip en was geboeid van het begin tot het einde. Door deze Fieldtrip was het weer een bevestiging dat ik me wil gaan richten op een kwalitatief hoogstaand evenement of bedrijf. Professionaliteit die Holland Casino uitstraald is een perfect voorbeeld daarvan!

Internationalisering België

Studiereis 2010: Antwerpen en Brussel.

Voor het internationaliseringsgedeelte van mijn opleiding ben ik naar België gegaan. In eerste instantie dacht ik dat ik het niet leuk zou vinden, maar die mening kon ik al snel gaan bijstellen.
We verbleven in Antwerpen in de youth hostel Scoutel, en in Brussel in de youth hostel Van Gogh Youth Hostel. Uiteindelijk maakt het niet echt veel uit waar je slaapt, omdat je toch de hele dag op pad bent. Voor de rest is het niet erg dat het low-budget is. We hebben veel lol gehad op de kamers, één en al gezelligheid.
We hadden de volgende activiteiten over 5 dagen:


Dag 1.
Het Sportpaleis.

Het Sportpaleis in Antwerpen is een multifunctionele evenementenhal waar verschillende evenementen zoals concerten, sportbijeenkomsten, feesten en beurzen worden georganiseerd.
Er zit een grote geschiedenis aan het Sportpaleis vast. Vroeger werd het gebruikt voor sportwedstrijden, en dan vooral baanwielrennen. Dat het vroeger werd gebruikt voor baanwielrennen, is nog erg goed te zien in de indeling van het gebouw. Nu worden er nog maar weinig sportevenementen gehouden, maar af en toe worden zalen nog wel afgehuurd voor bijvoorbeeld basketbalwedstrijden. Het sportpaleis is nu vooral bekend door grote optredens van artiesten zoals Rihanna en Lady Gaga.
Eén van de kenmerkende facetten van het Sportpaleis is het mogen organiseren van grote evenementen in een straal van 5 km van het gebouw, monopolist zijn. Niemand of niks mag een evenement organiseren in een straal van 5 km van het Sportpaleis.

Omdat de zalen zo groot zijn, moet er voor worden gezorgd dat het acoustiek goed is, en overal alles goed hoorbaar is met een goede kwaliteit. Daarom wordt voor een concert standaard verschillende sound- en lightchecks gedaan.
Een aantal faciliteiten van het Sportpaleis zijn:
- Bij verschillende concerten zijn er VIP-arrangementen beschikbaar. Er wordt dan iets speciaals georganiseerd zoals bijv. een Meet & Greet.
- Eén van de grootste wc ruimtes.
- Groot assortiment aan eten en drinken.

Het Sportpaleis heeft een grote opslag voor water. Dit is omdat ze in de pauzes van de evenementen zoveel water nodig hebben om de wc’s te kunnen doortrekken dat ze grote tonnen met reserve water in de kelder hebben staan.
Het was ook interessant om te zien hoe ze het bier opslaan. Dit is ook opgeslagen in enorme vaten.

Werken in iets soortgelijks als het Sportpaleis is niet voor mij weggelegd. Ik zing zelf in een Rockband, waar ik 60 keer per jaar mee optreedt, dus ik weet wat er bij komt kijken omdat ik zelf veel achter de schermen kan zijn bij dat soort optredens. Dit is niks voor mij. Ik ben liever bezig met een kwalitatief hoogstaand evenement, zoals een congres.

Dag 2.
Stadsfeest Zaal.

Ook de naam van de Stadsfeestzaal is bedriegend, zoals bij Het Sportpaleis. Het is namelijk niet letterlijk een zaal voor feesten, hoewel er wel evenementen worden georganiseerd. De Stadsfeestzaal is werkelijk een adembenemend gebouw. Het is gebouwd in 1908, volgens de plannen van stadsbouwmeester Alexis van Mechelen. Vanuit het hele land (en verder!), werden er beroemde bouwmeesters gehaald om zo de unieke uitstraling en sfeer te creeeren van de Stadsfeestzaal, zoals met de hand gemaakte gouden versieringen aan het plafond en muren.
De volledige naam van de Stadsfeestzaal is Shopping Stadsfeestzaal. Dat komt namelijk omdat het nu een Shoppingmall is. Er zijn verschillende middle tot high-class winkels in de Stadsfeestzaal te vinden, met in het bijgebouwde gedeelte een supermarkt en een electronicawinkel. Het gebouw ligt in de Meir in Antwerpen, de belangrijkste winkelstraat in er Antwerpen.
Er wordt een hele aparte beleving gecreëerd door de vele spiegels aan de muren en het vele bladgoud waarmee de Stadfeestzaal versierd is.
Een speciaal onderdeel van de Stadfeestzaal is de zwevende champagnebar. Dit geeft de Stadfeestzaal een unieke en moderne uitstraling.
Werken in een Shoppingmall zoals de Stadsfeestzaal is niet wat ik wil gaan doen. Ik vind shoppen heerlijk en wil het daar het liefste ook bij houden. Je zou wel mooie evenementen kunnen organiseren die niks met de Stadfeestzaal te maken heeft. Het is natuurlijk een prachtige locatie

Metropolis.
Diezelfde dag gingen we met de tram naar de Metropolis, dit is de grootste bioscoop van Belgie met maar liefst 24 zalen. Na een kort woordje gesproken te hebben, kregen we een rondleiding door het gebouw. Er werd aan ons laten zien hoe de oude manier was van een film afspelen, en wat de nieuwe, ook al hele kostbare manier is van een film afspelen. De filmindustrie heeft een hele grote innovatieve technische ontwikkeling meegemaakt.
Tegenwoordig hoeven ze ook geen film meer te kopen, wat heel duur is. Maar kunnen ze een film huren voor een bepaalde tijd.
Wat de Metropolis zo uniek maakt is dat het van binnen diverse horeca gelegenheden heeft. Het is niet zoals een standaard bioscoop waar je een kaartje koopt, wat popcorn haalt en meteen de zaal in gaat voor een fijn plekje.
De Metropolis bioscoop is zo groot en goed ingericht, dat elke film wordt vertoond op een groot scherm. De stoelen zijn erg comfortabel en zacht, en er is genoeg beenruimte om je uit te strekken. Er is dus veel gelet op het comfort en waar het bij andere bioscopen vaak tekort schiet.
Wat de Metropolis verder uniek maakt, buiten het gigantische formaat van de bioscoop, is dat er een Free Record Shop binnen zit. Je kunt er je favoriete films kopen, maar ook CDs e.d. Ook is er een winkel waar je je snacks en drankjes kunt kopen, in plaats van gewoon een snack corner waar je versnaperingen haalt. In het winkeltje heb je een ruim assortiment op van alles wat je verwacht te vinden in een bioscoop om te eten. Van zoete en zoute popcorn, tot popcorn met karamel-, chocolade- en vanillesmaak.
Metropolis heeft ook een Business and Communication Center, waar verschillende zakelijke evenementen kunnen worden georganiseerd. Via een trap naar beneden, kom je uit in de ruime conferentiezalen, die kunnen worden gebruikt voor elk soort zakelijke gelegenheden en evenementen. Verder kunnen de filmzalen worden omgebouwd naar auditoriums, waar bijvoorbeeld presentaties kunnen worden geprojecteerd op de schermen.

Dag 3
Olympisch Stadion.

Op dag drie gingen we naar het Olympisch Stadion van Antwerpen, gebouwd ter gelegenheid van de Olympische Zomerspelen van Antwerpen in 1920. Tegenwoordig wordt het stadion gebruikt als thuishaven van voetbalclub Germinal Beerschot. In het stadion is plaats voor 13.500 toeschouwers, waarvan alleen de zitplaatsen zijn meegerekend.
De rondleiding die we kregen was voornamelijk informatief en was gericht op de marketing van het stadion.
De man die de presentatie gaf sprak met veel liefde over het Stadion. Ook bij de rest van de inwoners van Antwerpen ligt het Stadion diep in het hart.
Het stadion heeft het op financieel vlak niet makkelijk gehad. Het liep niet goed met de voetbalclub, en er was te weinig aantrekking van de bestuursleden. Na een aantal veranderingen in het bestuur, en veel subsidie van de overheid, kwam de club er toch weer bovenop.
Degene die ons een rondleiding gaf, was hoofd van de marketing en communicatie.
Door de veranderringen die hij door bracht in de voetbalclub, verdubbelde de omzet bijna van de club. Dat kwam door de verschillende faciliteiten die hij veranderd of verbreedt heeft.
Zo werden er meerdere sponsors gezocht, werden de kleuren van het team veranderd naar iets wat toch authentiek voor de Antwerpenaren was, maar wat er een stuk leuker uit zag, waardoor het verkoop van merchandising omhoog schoot. Uiteindelijk werd er ook een soort van 'uitgaansgelegenheid' gemaakt van de bar in het stadion. Dat is vrij uniek voor de sporten in Belgie, in vergelijking met Nederland, waar de derde helft bij de belangrijkste helft is.
Hij vertelde hoe belangrijk het is om te weten wat je publiek graag wil. Waar liggen de interesses? Waar ligt de passie? Om dat te weten is het belangrijk je doelgroepanalyses maakt. Hieruit kan je verder bouwen naar een Stadion dat gewild en geliefd is. Ik vond het een interessante rondleiding wat me zeker wat heeft bijgebracht!

Sport is zelf een passie van me. Ik hockey al jaren op een hoog niveau en vind dat sport nog steeds aan het ontwikkelen is. Vooral voor sporten buiten voetbal kan er veel meer gedaan worden. Het marketing gedeelte bij sport vind ik ook erg interessant!
Ik heb overwogen om deze specialisatie te kiezen, uiteindelijk denk ik toch dat dit niet voor mij is weggelegd.

Dag 4.
MCI Group.

Na deze presentatie wist ik het zeker..
Ik wil ook congressen gaan organiseren.
Op de 4e dag van de studiereis waren we in Brussel. Daar waren we op bezoek gegaan bij een evenementen bedrijf genaamd MCI Group. De MCI Group richt zich op allerlei facetten die met leisure te maken hebben. Hierbij kan je denken aan aan meetings, events en congressen. De slogan van de MCI 'Building Community' slaat op het feit dat ze met hun evenementen bedrijven en mensen bij elkaar willen brengen. Zelfs in deze tijd dat het niet goed gaat met de economie, is de MCI Group er van overtuigd dat events belangrijk zijn zodat mensen weer vertrouwen in elkaar krijgen.

Bij de MCI Group kregen we een presentatie van een stagiaire vrijetijdsmanagement. In haar presentatie wilde ze erg graag overbrengen waar MCI Group zich mee bezig houdt en vooral ook de specialisaties van MCI Group.
Ze vertelde onder andere wat ze aan school heeft gehad bij deze stage en hoe ze die informatie gebruikt. Later in de presentatie kwam haar baas er ook bij. Die vertelde allemaal de bedrijfsfeitjes, waardoor de presentatie een stuk duidelijker werd. Hij vertelde wat ze zochten in een stagaire en waarom dat zo belangrijk is om die kwaliteiten te hebben.

Wat erg goed naar voren kwam tijdens de presentatie was dat de MCI Group zich erg richt op de kwaliteit van hun evenementen, en dat het ook een van de redenen is waarom ze zo snel zijn gegroeid in een hele korte tijd.
MCI Group vind het erg belangrijk om die kwaliteit ook na te streven. Zo besparen ze niet op veel aspecten van een evenement organiseren. Ze moeten zeker weten dat het 120% in orde is wat er gepresenteerd wordt aan de klant. Risico’s worden dan ook zeker niet genomen.
MCI Group heeft vestigingen over de hele wereld en blijven maar groeien, behalve in Amerika.
Verder hebben ze een partnership met grote event agencies in Amerika, omdat het voor Amerikanen lastig is om evenementen te organiseren in Europa d.m.v. het cultuur- en taalverschil.

MCI Group is een bedrijf waar ik een passie voor heb. Kwaliteit voor kwantiteit en zeer professioneel. Ik vind dat voor mezelf een uitdaging omdat ik graag streef naar perfectie. Dit komt voor mij het dichtste in de buurt van een beroep waar ik me thuis kan voelen. Ook hebben ze heel veel mogelijkheden tot het ontwikkelen van jezelf in de evenementen wereld. Ze proberen je zo goed mogelijk voor te bereiden, en met alles te betrekken.
De expertises waar de MCI Group zich op richten, spraken me ook erg aan.
Misschien, over een paar jaar, kan je me terug zien bij MCI Group!

Brussels Expo.
Brussels Expo is de belangrijkste exporuimte in Brussel. Er zijn 12 grote hallen aanwezig in de Expo, en enkele andere tentoonstellingsruimtes. Daarnaast zijn er ook nog 12 conferentiezalen. De grootste conferentieruimte, Auditorium 2000, biedt bijna 2000 zitplaatsen. De Hallen worden gebruikt voor de grootste nationale en internationale exposities in België.
De hallen zijn ontzettend groot. Je doet er ook wel even over om van hal naar hal te lopen. Gelukkig hebben ze goede verbindingen gemaakt tussen de hallen.

De presentatie ging over de geschiedenis en de facilitaire zaken. Het was niet echt een interessante presentatie, omdat die kant van een evenement me niet echt kan boeien. Wat wel interessant was om te weten is dat ze bijna alles uitbesteden. Ze doen eigenlijk bijna niks zelf meer vanwege alle specialisaties tegenwoordig. Ze zorgen meer voor de ruimte om het mogelijk te maken. Daarbij komt dus kijken; de parkeergelegenheden, veiligheid zoals EHBO posten en energie en water levering.
Na de presentatie werden we rondgeleid door de hallen. Er was weinig te zien omdat alles leeg stond.

Dit gedeelte van de vrijetijdsindustrie kan me ook niet in de klauwen nemen. Natuurlijk is het allemaal wel interessant. Maar ik zie mezelf later niet werken in zo’n omgeving. Ik voel me er gewoon niet echt helemaal thuis.

Dag 5.
Ab Concertzaal.

De vijfde dag van de studiereis zijn we naar de Ab-Concertzaal gegaan. Ik had er weinig zin in, aangezien ik compleet gesloopt was van de andere dagen. Gelukkig voor mij, nadelig voor de spreker, was ik niet de enige die moe was.
Wat me opviel toen we binnenkwamen is dat de lay-out van de entree goed in elkaar zat. Er waren veel voorzieningen getroffen voor grote groepen mensen.
Een ander uniek onderdeel van de AB-zaal is dat het ook eventueel een zitgedeelte heeft in de grote zalen.

Ab Concertzaal is de allereerste pop- en rocktempel die de erkenning heeft gekregen als cultuurinstelling van de Vlaamse gemeenschap.
AB is eigenlijk een typisch poppodium. Er zijn verschillende zalen, waaronder een grote en een kleine zaal. Wat AB echter zo uniek maakt, is dat er vaak bands komen optreden die op het punt staan om door te breken. Als er concerten zijn die niet helemaal zijn uitverkocht, maar die in de grote zaal zijn gepland, is het mogelijk om de zaal kleiner te maken door een van de wanden verder naar binnen te schuiven.
Omdat AB midden in een woonwijk ligt, moeten er met veel dingen rekening worden gehouden. Bijvoorbeeld geluidsoverlast bij de mensen die in de buurt wonen.
Er werd door AB flink gebrainstormd over oplossingen. De conclusie was uiteindelijk dat er een zaal gebouwd moest worden midden in het gebouw, hierdoor zouden de trillingen opgevangen worden.

Ik vond het jammer dat ik zo moe was aan het einde van de 5e dag. Ik vond het best interessant om meer te weten over de AB-Concertzalen, helaas kon ik mijn aandacht er moeilijk bijhouden..

België